2. «Fornuftens lys»: Eikjarud i Bø.
Sogeskrivaren Olav Stranna omtalar i den framifrå
Lundesoga eit brev frå klokkar Mikkel Evensen til Halvor Rollefsen Eikjarud,
dagsett 17. mars 1805. Brevet vitnar om eit mykje rasjonalistisk drag: «Blandt
andre skadelige og dårlige tanker som vores Catechismus fremavlede i mine
barneår.» Sikkert og visst er det at tankane må ha falle i god jord hjå Halvor
Rollefsen. Denne Halvor frå Eikjarud er på mange vis eit lysande døme på det
beste i opplysingstida, ei tid som elles kviler i halvmørke. Han var ein
merkjeleg og mykje namngjeten bonde. Han dreiv Eikjarud som reine
mønstergarden, og fekk utmerking frå sjølvaste Carl Johan. I religionen var han
heller fri. Ikkje for ingenting hadde han Voltaires skrifter heime i
boksamlinga si. Han fekk jamvel kongeløyve til å verta gravlagt på eigen grunn.
Ein av sønene hans heitte Halvor Halvorsen. Han var
fødd i 1781, og bleiv i Hollavatnet i 1811. Målrørsla i Bø startar hjå denne
gåverike guten. Eg har nyss gått gjennom eit brevskifte mellom Halvor og venen
hans i Flåbygd, Gunder Gundersen Tvedt. Breva er i hovudsaka skrivne i åra
1800–1806, m.a.o. om lag hundre år før Bø Mållag vart skipa, før Ivar Aasen var
fødd og ein mannsalder før broren hans, Gjermund Eikjarud, vart vald til første
ordføraren i Bø.
Breva gjev eit forvitneleg innsyn i det allmenne
kulturmiljøet i bygdene her ikring 1800, sett frå Eikjarud og ført i pennen av
ein som fullt ut fortener nemninga bygdegeni. I eit brev frå 2. mars 1800 dreg
han opp eit utsyn over kulturframvoksteren «her i egnen», og kjem m. a. inn på
det ringe opplysningsnivået først på 1700-talet. Få kunne lese, og enno færre
skrive. Men før 1720-åra var omme, «kom her hendelsesvis reisende i bygden en
aldrende fattig til fylderi hengiven student ved navn Bertel Rosendahl». Denne
karen lærde borna til dei mest formuande å lese, m. a. var Halvors bestefar
mellom dei første som lærte seg lesekunsten.
Dette samsvarar godt med det H. J. Wille kriv frå
Seljord i «Sillegjords Beskrivelse» (1786), der han m. a. nemner at berre ein
av hundre kunne lese før konfirmasjonen.
Likevel trur eg det er rettast å gå endå eit
hundreår mot vår tid før folk flest lærte seg å lese og skrive, i alle fall i
den meining at lesing og skriving vart naturlege utslag av trongen etter å
finne fram i dikting og litteratur, samfunn og politikk. Og jamvel mot slutten
av førre hundreår er det ikkje så sjeldan å råke på personar som har vanskar
med å skrive sine eigne namn.
Då er det sanneleg ikkje godt å drive målsak!